031-54750851     info@kashanmehr.com    

تاریخچه فرش بافی:

دوره صفویه را می توان عصر شکوفایی تولید ابریشم در ایران نام برد که شهر کاشان نیز به عنوان یکی از مراکز پرورش کرم ابریشم از اهمیت بسیار برخوردار بوده است واز این محصول برای تهیه انواع منسوجات از قبیل،حریر ساده ومنقش مخمل وزری وقالی های بسیار نفیس در این شهر استفاده می شده که شهرت جهانی داشته است.هم زمان با حمله ناگهانی افغان ها در نیمه اول قرن هیجدهم میلادی،قالیبافی کاشان که یکی از مهم ترین دستبافته های دوران مذکور محسوب می شد،یک باره از رونق افتاد تا این که مجددا،در حدود 150 سال قبل کاشان بار دیگر به قالیبافی روی آورد.در اوایل قرن بیستم،تولید فرش کاشان رونق گرفت واز این شهر به روستا های اطراف وسپس به نطنز نیز،گسترش یافت.

اما بار دیگر هنگامی که این صنعت در اوج ترقی خود بود به دلیل شروع جنگ جهانی اول،دچار رکود گردید تا این که مصادف با جنگ جهانی دوم علی رغم آن که خریدار خارجی برای قالی ها وجود نداشت اما به علت افزایش خریداران داخلی،از رشد وپیشرفت بی سابقه ای بر خوردار گشت.


فرش بافی کاشان:

فرش های امروزی کاشان وشهرستان های اطراف آن از جمله:بیدگل،راوند،قمصر ونوش آباد،عمدتا دارای تار وپود نخی وپرز پشمی است اما در گذشته تولید قالی هایی با تار های زر وسیم ویا تمام ابریشم نیز در کاشان رواج داشته که بافت این نوع فرش ها پس از دوره صفویه متوقف شده است.نوع گره در قالی های کاشان،گره فارسی (نامتقارن)ورجشمار آن معمولا در حدود 30تا 33تا33گره در 6/5سانتیمتر مربع است،این در حالی است که در گذشته،این بافت متراکم تر بوده است.

طرح ورنگ فرش های کاشان:

در گذشته،رنگ متن فرش های کاشان غالبا سرمه ای ولاکی بوده که امروزه جای خود را به رنگ های روشن تر از جمله:کرم،بژ داده است.طرح های فرش کاشان وآران وبیدگل بیشتر شامل لچک ترنج،محرابی،گلدانی وافشان است.فرم ترنج در قالی های قدیمی  کاشان،اکثر به صورت بیضی کار می شده است که خود از نشانه های شناخت فرش کاشان محسوب می شد،اما امروزه ترنج های مدور نیز در فرش کاشان کاربر دارد وبسیار مشاهده می شود.ضمنا قالیچه های تصویری هم در کاشان از جایگاه خاصی بر خوردار بوده که امروزه به ندرت بافته می شود.

معروف ترین طراح وبافنده معاصر کاشان محتشم می باشد که طرح ها و قالی های بنام وی،از شهرت جهانی برخوردار است. از دیگر طراحان معروف معاصر کاشان نیز می توان از،رضا صانعی،نظام ومحمد افسری نام برد.


علل رکود در فرش کاشان:

در دهه های اخیر فرش کاشان که قبلا با رجشمار بین 40 تا 70 بافته می شد به سمت درشت بافی روی آورده است.همچنین در حال حاضر در گروه های فرش کاشان از گره جفتی نیز استفاده می گردد که خود باعث لطمه به فرش کاشان شده است الیاف فرش های قدیم کاشان با رنگ های گیاهی دارای ثبات بالا رنگ ریزی شده بود که خود تلا لو خاصی به فرش می بخشید.اما با ورود رنگ های شیمیایی جلوه وثبات در فرش کاشان نیز دست خوش تغییراتی گردیده است.

ضمنا بافت قالی های متوسط وضعیف نقش کاشان،در شهر های اردکان ویزد وفروش آن به نام فرش کاشان نیز،در لطمه زدن به اعتبار این فرش،مزید بر علت شده است.به همه این عوامل باید رکود کلی   که به علت مسائل سیاسی واختصادی داخلی وخارجی،گریبان گیر فرش ایران شده را هم اضافه نمود.

آینده فرش کاشان:

در دهه های اخیر،به دلیل عدم آموزش واستقبال اندک جوانان به فرا گیری اصول طراحی فرش در کاشان،جای گزین گزینه مناسبی برای طراحان بنام فرش کاشان وجود نداشت وتا حدود ده سال پیش طراحهای فرش کاشان سیر نزولی را طی می کرد که با ورود فارغ التحصیلان رشته فرش دانشگاه کاشان به عرصه کار طراحی وتولید،فرش این شهر در هر دو زمینه دستی وماشینی،مجددا رونق یافت وطرح های فرش کاشان روند رو به رشدی به خود گرفت وبه نحوه ای که غیر از طرح هایی که توسط اساتید بنام کار شده بود طرح های امروز کاشان با طرح های 20سال پیش نیز،قابل مقایسه نیست که این مسئله خود از موفقیت رشته دانشگاهی فرش در کاشان،حکایت می کند.بافندگان کاشان نیز،ثابت کرده اند که می توانند فرش های نفیس با طرح های اصیل وزیبا وبافتی استادانه با رنگ هایی زیبا وبا ثبات تولید کنند.

امید آن می رود با توجه به روند روبه رشدی که در سال های اخیر،در فرش کاشان پدیده آمده وشناخت وآگاهی که در زمینه فرش های خوب ومرغوب ایجاد شده است،در سال های آینده بتوان،با بال ابردن کیفیت مواد اولیه استفاده از طرح های اصولی وارتقای کیفیت بافت،قالی کاشان را به جایگاه قبلی خود بازگرداند.